fbpx

CSR- & Miljøpolitik

CSR & Miljøpolitik

CSR- & Miljøpolitik

Med ambitionen om at hjælpe der, hvor vi kan – og sætte så godt et socialt og miljømæssigt aftryk som muligt




Har man været på Langelandsfestival, har man oplevet det – der er rum og plads. Vi har ambitionen om at være en festival, hvor der er plads til alle, og hvor hjerter hos gæster, Crew og ansatte skal banke med samme styrke som en girafs. Samtidig vil vi være bevidste om de miljømæssige påvirkning en kæmpefest, som vores, kan have, og hvordan vi kan sikre en så bæredygtig festival som muligt. Derfor har vi en række CSR-tiltag samt en miljøpolitik, som du kan blive klogere på herunder!

CSR-arbejde

I samarbejde med vores herlige partnere!

Rotary på Langelandsfestival

Rotary-lejr får rundvisning

Lokal lejr får besøg af giraflimousinen og kommer på rundvisning på festivalen

Vi samarbejder med en lokal Rotary-drevet sommerlejr på Langeland, som tager et stort socialt ansvar. Her støtter Langelandsfestival, ved at besøge lejren med vores giraflimousine – og så får børnene armbånd på af vores girafmasko, Julius. I to hold kommer børnene forbi til rundvisning på festivalen, hvor de også kommer helt ind bagved – og fx ser, hvordan kunstnerne bor!

Handicapvenlighed – og tilbud!

Tilgængelighed for handicappede gæster og gratis festival for borgere på bosteder for handicappede

I 2018 fik Langelandsfestival tildelt Guldmærket, for vores HandicapCamp, hvor vi byder gæster med særligt behov og deres familier velkommen, i rolige omgivelser. I 2019 inviterede Langelandsfestival beboere på handicap-bosteder fra Fyn på dagsoplevelser på festivalen, sammen med deres hjælpere. Vi havde i alt besøg af ca. 200 mennesker. Den invitation udvider til 2020, da vi gerne vil have endnu flere med til at fejre vores store 30 års jubilæum – også dem, der ikke har mulighed for selv at tage afsted.

Red Barnet

Langelandsfestival inviterer 15 udsatte familier på sommerferie

Siden 2018 har vi i samarbejde med Red Barnet givet 15 familier 4 day festival passes til Langelandsfestival – med alt betalt. Det betyder, at familierne ud over adgang til festivalen, også får dækket transport og mad, ligesom der står camping- og festivalgear klar til dem.

Det kan ikke lade sig gøre at give familierne disse oplevelser uden hjælp fra vores gode samarbejdspartnere fra Anchersen Busselskab, Burger King – og naturligvis Red Barnet.

AIDS-Fondet

Fundraisning

I sommeren 2019 fundraisede AIDS-fondet gennem salg af engangstatoveringer på Langelandsfestival. Børn og voksne kunne derfor få tatoveret vores velkendte giraf og AIDS-fondets velkendte sløjfe – naturligvis midlertidigt. Det var der mange, der gjorde brug af, og Langelandsfestival og AIDS-fondet arbejder derfor på at gøre samarbejdet endnu bedre og større frem mod LLF20.



Miljøpolitik

Vores arbejde for bæredygtighed

Varer, der er Too Good To Go

Udvalgte overskudsvarer sælger vi i samarbejde med Too Good To Go

Nogle varer giver det rigtigt god mening at sælge gennem Too Good To Go, som arbejder for at bekæmpe madspild. Når man laver festival, skal alt gerne bruges indenfor den uge, hvor festivalen løber af stablen – og her kan sidste salgsdatoer godt være en udfordring. Løsningen er Too Good To Go.

Overskudsmad til lokale udsatte

Vi forsøger naturligvis at begrænse overskydende mad – men det der er, skal gå til nogle, der har brug for det

Når man skal sørge for mad til Crew, kunstnere, VIP-gæster osv., så skal der købes en hel del mad! Vi forsøger altid at købe netop det, som der er brug for, men nogle gange lykkes det ikke helt. De seneste tre år har Langeandsfestival derfor doneret overskudsmad til et lokalt værested, som kommer udsatte beboere til Langeland til gode. Dette med baggrund i et godt samarbejde mellem værestedet og festivalens områdechef for personalekøkkenet.

Højere genbrugsprocent

Målet til sommer er 42 %

Langelandsfestival har gennem de senere år øget fokus på affaldssortering
og genbrugsprocent. I 2014 lå vi på 7,5 %, men med vores affaldsanvarlige i Girafbanden forrest nåede vi i sommer en genbrugsprocent på 32 %. Til sommer vil vi gøre det endnu bedr, og målsætningen for 2020 er 42 %.